Autó

Téligumival az utakon: 6 tanács a zord időre

Mindenkinek számít a biztonság. Ezért hordunk bukósisakot motorozás közben és ezért is kapcsoljuk be az övünket vezetéskor ha autóval utazunk. Ugyanilyen fontos – bár törvényileg nem kötelező – az autógumik megfelelő szezonális cseréje is. A szakemberek véleménye az, hogy ha 7 fok alá merül a hőmérséklet, akkor a nyári szettet cseréljük le a téli idő viszontagságaihoz illő téli gumiabroncsokra.

1. tanács: A téli gumi életet menthet. Ne spóroljunk vele!

Sokan anyagi helyzetre hivatkozva nem akarnak téli autógumikra váltani, miközben más luxus dolgokra nem sajnálják a pénzt. Jó lenne, ha mindenki megértené, hogy a téli gumi szett az nem kényelmi vagy divat célt szolgál, hanem biztonsági szempontból fontos. Ne szégyeljük, hogy a megfelelő profilmélységű téli gumiabroncsainkat felszereltessük ha eljött a havas évszak! Egy jó téligumi sok balesetet megelőzhet és a biztosítók telefonszámát sem kell megjegyeznünk többé.

2. tanács: A teligumi mellett, legyen egy jó akkumulátorunk is

Az országos statisztika szerint, már-már hiánycikk a boltok polcain decemberben az akkumulátor. A hideg idő beálltával számtalan akkumulátor adja meg magát és hiába a téli gumi, az autó meg sem moccan a hóban. Ennek oka, hogy a hidegben az autós akkumulátorok a kapacitásuk kétharmadát is elveszítik így nincs elég “erejük” beindítani a motort. A sok próbálkozás után pedig egyszerűen feladják a küzdelmet és cserére szorulnak. Készüljünk fel a télre. Töltsük fel a régi aksikat vagy vásároljunk előre újat ha úgy érezzük már eljött az ideje.

3. tanács: Várjuk ki a Rudolf Diesel-emlékpercet

Elsősorban a dízeles autókra vonatkozó tanács – de benzinesek is megfogadhatják, hogy télen indulás előtt melegítsünk rá a motorra. Begyújtás után várjunk 1-2 percet még bemelegszik a motor. Az aksi érdekében pedig ilyenkor a rádiót, izzókat és más fogyasztókat is kapcsoljuk le. Indulás után pedig óvatosan, magas fordulatszámokat kerülve hagyjuk, hogy fokozatosan melegedjen fel a motor. Miután már a hűtővíz is bemelegedett, már csak az olajat kell megvárni, hogy kiolvadjon és megfelelően keringjen – de ehhez jó néhány kilométert is meg kell majd tennünk.

4. tanács: Jöhetnek bőven a téli extrák

Ha új autóvásárlásra adjuk a fejünket, akkor sokszor elkondolkodunk mégis milyen gyári extrákat kérjünk az új verdához. Ha a vásárlás éppen a nyári szezonban történik, sokszor feleslegesenek is érezzük, hogy olyanokra költsünk, aminek az év háromnegyedében semmi hasznát nem vesszük. Ez nagy hiba! Sok olyan modern eszköz és kiegészítő van már a mai kocsikban ami megkönnyíti a téli autókázást. Ilyen például az ülésfűtés vagy éppen a kormány melegítő. Vannak modellek ahol már külön fűthető ablakmosó fóvókát is felkínálnak extraként vagy a visszapillantó tükröket melegítését tudják garantálni felárért cserébe. Amit pedig okvetlen érdemes beszerezni, az a latyakos utakon hasznos nagynyomású fényszórómosó.

5. tanács: Téli autóvezetés mint kényes ökoszisztéma

Azt sokan felejtik el, hogy még kinn röpködnek a mínuszok, a kocsiban pár perc alatt már szobahőmérséklet fog uralkodni. Így ha hosszabb útra indulunk ne egy hótaposó csizmában, kétújjas kesztyűben vagy kapucnis pufi kabátban ülljünk a volán mögé. Öltözzünk kényelmesen, és a téli, kiegészítő ruhadarabokat majd vegyük fel kiszálláskor a végállomáson. Jó tipp indulásnál még, ha felmérjük az út csúszását néhány apróbb fékezéssel lassó tempóban haladva. Ha lefagyott az útra a kerekünk, akkor sem nagy gázzal próbáljuk megoldani a problémát, hanem “hintáztassuk” a kocsit, az általában segít.

6. tanács: A téligumi sem megoldás mindenre. Figyeljünk oda!

Bár a téligumik valóban csökkentik a kicsúszást és jobb tapadást biztosítanak a téli, zord, hideg időben is, azért csoda tőlük sem várható el. Van az a helyzet ahol már nem elég csak a gumira hagyatkozni. Jó ha tudjuk, hogy akárcsak az indulásnál, lassulásnál is az egyenes kormánytartás biztosítja a legjobb tapadást. Ha nincs ABS-ünk, akkor pedig a fékpedált pumpálva érhető el legtöbb esetben a lassulás. A kanyarban pedig ha a kocsi orra indul meg, nem szabad még jobban ráhúzni a kormányt, csak meg kell tartani vagy minimálisan visszatekerni enyhe fékezés mellett. Ha a fara indul el az autónak akkor pedig gyors ellenkormányozás menthet a helyzeten. Mindezeket legjobb egy felkészítő vezetéstechnikai tanfolyamon elsajátítani. A legjobb tanács, ha kerüljük a hirtelen mozdulatokat, lágyan és nyugodtan vezetünk betartott sebesség mellett, téligumival felszerelt járművünkön ideális féktávolsággal haladva a többi közlekedőtől.

Szóljon hozzá!